OZHZ geeft inwoners graag een inkijkje in het dagelijkse werk. Hoe gaat een bedrijfscontrole op veiligheid, bodem, lucht, geluid, afvalwater en afval er in de praktijk aan toe? Inspecteur Martijn nam Chantal, een inwoner van Alblasserdam, mee naar een controle van een onbemand tankstation met autowasplaats.

Milieucontrole

Aan het begin van de wasstraat spuit een jonge medewerker met een hogedrukreiniger het eerste vuil van een auto. Hij draagt werklaarzen en een waterwerend jack. ‘Kan ik je helpen?’ Martijn straalt rust uit en beantwoordt de vraag van de wasplaatsmedewerker vriendelijk en kordaat met een handdruk. ‘We komen voor een milieucontrole.’

Verrassingsbezoek

Dit is een onaangekondigde inspectie. Martijn legt uit dat dit de meest betrouwbare manier is voor een controle. ‘Als een bedrijf van tevoren weet dat er iemand van de Omgevingsdienst langs komt, is er misschien de neiging om zichzelf van de beste kant te laten zien. Een beetje zoals opruimen voor de visite thuis.’

Eigen route

‘Het is belangrijk om als inspecteur je eigen route te kiezen’, legt Martijn uit. ‘Zodat je met eigen ogen kunt zien en controleren of alle regels netjes zijn nageleefd. Wij bepalen zelf waar we lopen en kijken.’ Martijn controleert of de vloeren van het tankstation ‘vloeistofdicht’ zijn. Dat wil zeggen dat ze geen vloeistoffen doorlaten naar de bodem. Daarom zien we vaak de bekende betonplaten in een tankstation. Onaantrekkelijk grijs om te zien, maar effectief in het weren van vloeistoffen zoals brandstof. Martijn vervolgt zijn ronde. Voldoende brandblustoestellen? Check! Noodstop aanwezig? Check! Veilige vulpistolen? Check!

Het is belangrijk om als inspecteur je eigen route te kiezen. Zodat je met eigen ogen kunt zien en controleren of alle regels netjes zijn nageleefd.

Martijn

Metalen schatkist

Niet van ver van de ingang van het tankstation staat een grote metalen bak met een slot erop. Het doet denken aan een soort schatkist. Martijn legt uit dat dit de vulpuntenbak is. Dat is de plek waar tankauto’s hun lading benzine en diesel veilig lossen in de ondergrondse tanks. De brandstoffen zitten in lange cilindervormige brandstoftanks diep in de grond. In elke tank past zo’n 20.000 à 25.000 liter brandstof. De wereld is groter dan wat je boven de grond ziet!

Dampen vervliegen

Bij het vullen van de ondergrondse tanks kunnen wat dampen vrijkomen. De milieuwetgeving schrijft voor dat dit wordt afgevoerd via een hoge pijp en dat is ook hier in orde. Op drie meter hoogte vervliegen de dampen snel en is er voor de omgeving geen stankoverlast. Tijdens de administratieve controle checkt Martijn of er vlamkerende roosters in de pijp aanwezig zijn.

Zwart water

‘Even een steentje zoeken.’ Martijn heeft het deksel van een putje omhoog gezet. Hij laat zien hoe hij checkt of de putten regelmatig gecontroleerd worden. Is het water zwart, of lijkt dat door de diepte? Martijn vindt een kiezeltje langs de stoeprand en laat deze in het water vallen. ‘Als er olie in het water zou zitten, veroorzaakt het steentje een oliespoor aan de oppervlakte. We zien nu geen filmlaag. Dat betekent dat het afvalwater schoon is. Een verificatie-checkje’, knipoogt hij.

Schone auto’s, schone bodem

Terug naar de wasstraat. Ook hier is een vloeistofdichte vloer verplicht, want de wasmiddelen mogen niet in de bodem terechtkomen. Martijn ziet dat er langs de randen toch wat water richting de stoep sijpelt. Toevallig arriveert op dat moment de bedrijfsleider van de wasstraat en kan hij dit persoonlijk met hem bespreken. Bedrijfsleider Hugo lijkt blij met de ontdekking. Hij gaat de vloeistofdichte vloer met een meter verlengen. ‘De adviseurs van de Omgevingsdienst zijn altijd vriendelijk bij een controle. Ik ben blij met hun meedenken, want het is voor je eigen bestwil’, aldus Hugo.

Even een steentje zoeken. Is het water zwart, of lijkt dat door de diepte? Als er olie in het water zou zitten, veroorzaakt het steentje een oliespoor aan de oppervlakte. We zien nu geen filmlaag. Dat betekent dat het afvalwater schoon is.

Martijn

Goede wil

Martijn vertelt dat een inspectie meestal zo gemoedelijk loopt als deze. ‘De meeste ondernemers zijn van goede wil.’ Hij is benieuwd hoe Chantal als inwoner terugkijkt op de meeloop-middag? ‘Ik had van tevoren niet gedacht dat er zoveel sociale kanten zouden zitten aan de rol van inspecteur.’

Nieuwsgierig

Martijn reageert: ‘Je moet inderdaad heel goed met allerlei mensen contact kunnen maken. Het is een beetje aanvoelen wanneer een open houding beter werkt of juist een zakelijke toon. Dit vergroot de bereidheid om de verbeterpunten zo snel mogelijk in orde te maken.’ Hij besluit: ‘Ik mag op heel verschillende plekken komen en mijn nieuwsgierigheid in bedrijfsprocessen de vrije loop laten gaan. Het is echt de meest geweldige baan die er is.’