Varen op waterstof al lang geen toekomstmuziek meer
Een schip laten varen op waterstof, kan het? Het antwoord op die vraag komt steeds dichterbij. Twee Sliedrechtse bedrijven klopten aan bij OZHZ. Zij vroegen ons toestemming voor een proef met een maritieme waterstofbrandstofcel. Vergunningverlener Jeroen ging in gesprek met de innovatieve ondernemers.
Testen van maritieme brandstofcel
Het gaat om de bedrijven Koedood Marine Group B.V. en De Ruyter Dieseltechniek B.V. Zij werken aan het eerste maritieme ‘zero emission’ schip: een schip dat vaart op waterstof en tijdens het varen dus geen uitstoot geeft. Daarvoor testen ze in een lab eerst de professionele, maritieme brandstofcel uit. Jeroen: “Samen bespraken we de mogelijkheden om de test op een veilige manier te kunnen doen. Inmiddels is de toestemming voor de proef de deur uit.”
Minder uitstoot van NOx en CO2
Jeroen licht toe: “Een proef als deze draagt bij aan de kennis en onderwijs over waterstof en schone technologieën in de regio en voor de maritieme sector. Het toepassen van waterstof als vervanging van klassieke brandstoffen draagt bij aan minder uitstoot van NOx, CO2 en andere verbrandingsstoffen.” Deze proef is belangrijk voor het Rijk en de provincie. Zij zijn steeds bezig om het gebruik van alternatieve brandstoffen te onderzoeken. En helpt dus bij het gebruik van minder vervuilende fossiele brandstoffen zoals diesel.
Onderzoek naar alternatieve brandstoffen
Jeroen vertelt over zijn rol: “Als vergunningverlener beoordeel je of de proef op een goede manier kan doorgaan, zonder het milieu onnodig of meer dan nodig te belasten. Met name externe veiligheid is een belangrijk aspect bij waterstofinitiatieven. Bij externe veiligheid draait het om de risico’s van gevaarlijke stoffen. Kort gezegd: of de proef veilig dus veilig voor de omgeving is. Dit beoordeel ik samen met de veiligheidsregio. Uiteindelijk spreek ik met het bedrijf een aantal voorwaarden en de uitgangspunten af.” Met het mede mogelijk maken een proef als deze, zet de regio weer een stap richting minder uitstoot.