We proberen in deze bijzondere tijden echt mee te denken met de gemeente en nét dat stapje meer te zetten.
Johan, bouwinspecteur
De gemeente Dordrecht wil vluchtelingen uit Oekraïne een warm welkom bieden. Hiervoor is naarstig gezocht naar geschikte opvanglocaties voor korte of langere tijd. Het CrownPoint gebouw aan de Spuiboulevard is één van die locaties. OZHZ adviseert de gemeente en helpt mee in het gebruiksklaar maken van het bedrijfspand.
Aan leegstaande kantoren geen gebrek, zou je denken. Toch is niet elk kantoor geschikt als (tijdelijke) woonvoorziening. Want is er wel voldoende ventilatie? Zijn er genoeg toiletten? Kan het pand brandveilig in gebruik worden genomen. Is de constructie nog wel stabiel? En moet er vanuit milieuwetgeving nog wat geregeld worden? Allemaal vragen voor de inspecteurs van OZHZ.
Johan, inspecteur bij OZHZ, vertelt: “Samen met onze partners van de Veiligheidsregio, Brandweer en Dienst Gezondheid & Jeugd hebben we verschillende locaties uitvoerig beoordeeld. Tijdens een schouw kijken we of een zogenaamde ‘kantoorfunctie’ wel omgebouwd kán worden naar een ’tijdelijke logiesfunctie’. De wet stelt hier namelijk andere eisen aan en de veiligheid van de mensen die er straks verblijven staat voorop. En dan is er ook nog eens de factor tijd in deze specifieke situatie. Dat maakt een snelle in gebruik name van het pand, in combinatie met de benodigde vergunningen wel complex.”
Voor Johan en zijn collega’s bij vergunningen was het dan ook zeer snel schakelen. Zo geeft Mark, vergunningverlener bij OZHZ, aan: “In ons werk is geen dag hetzelfde, elke aanvraag is weer anders. Maar deze situatie zorgt ook voor een bijzondere dynamiek onderling. Normaliter ligt het toetsingstraject van een vergunningsaanvraag bij de vergunningverlener. Die beoordeelt het plan en controleert of alles netjes is ingediend. Dat kon in dit geval niet. De verbouwing moest vanwege de noodsituatie meteen van start. Met als gevolg dat de inspecteur op de stoel van de vergunningverlener kwam te zitten. Wat eigenlijk wel interessant is, want je krijgt zo wel meer inzicht in elkaars werk.”
We proberen in deze bijzondere tijden echt mee te denken met de gemeente en nét dat stapje meer te zetten.
Johan, bouwinspecteur
Een situatie als deze vraagt ook om een andere manier van samenwerking buiten de eigen organisatie. “We proberen in deze bijzondere tijden echt mee te denken met de gemeente en nét dat stapje meer te zetten”, zegt Johan. “Zo liep de aanvrager vast met het invullen van de benodigde vergunningen en boden mijn collega vergunningverlener Robin en ik aan hierbij te helpen. Fysiek op kantoor, zodat we alle vragen meteen konden beantwoorden. Ja, dat kost ons extra tijd, maar als daarmee de vergunning sneller geregeld is dan doen we het graag. Zeker nu.”