Deel dit verhaal
Het was een gewone, zomerse namiddag in 2017. Linda (28) en haar man Marcel (29) genoten in hun tuin van de zon, toen ze plotseling een zoemend geluid hoorden. Alsof een ventilatortje van een laptop of pc begon te blazen. Maar dan honderd keer zo hard. Er was geen ontsnappen aan. Ook binnen was het oorverdovend. Het geluid bleef doorgaan tot laat in de avond. En de volgende dag begon het weer. Weer aan het eind van de middag. En dit keer stopte het pas midden in de nacht. En zo werd het steeds een beetje erger. De hele zomer lang zaten Linda en Marcel elke middag, avond en nacht in de herrie. Pas toen de temperatuur zakte, stopte ook de irritante zoem die hen wakker hield.
De hele herfst, winter en lente hadden Linda en Marcel rust. Maar toen in 2018 de dagen langer werden en de temperatuur behaaglijk werd, kwam de zoem weer terug. Inmiddels waren ze erachter waar het vandaan kwam. “Achter ons huis staat een schakelhuisje voor het internet. Alle woningen in onze buurt krijgen hun internet via dat huisje. Als dat huisje in de zomer warm werd, dan ging het koelsysteem aan. En dat zorgde dus voor die allesoverheersende brom,” vertelt Linda. “Je kunt er niet voor vluchten, want het zit in je huis. En je zit ook heel tijd in een soort onzekere angst, want je weet ook niet wanneer het ding aan of uit gaat. Dus, ja daar werden we wel chagrijnig en prikkelbaar van.”
‘Je zit ook heel tijd in een soort onzekere angst, want je weet ook niet wanneer het ding aan of uit gaat.’
Linda
Van het kastje naar de muur
Ze lieten het er niet bij zitten en belden KPN. Maar die kon niets voor hen doen. Ze moesten ReggeFiber maar bellen, het glasvezelbedrijf dat toen nog los stond van KPN. Ook daar kregen ze geen hulp. “Mijn man werd zelfs een keer uitgelachen. ‘Ja, meneer,’ zei ze, ‘we hebben allemaal last van de warmte’. Nou dan word je toch gek? We werden gewoon totaal niet serieus genomen.” En dat terwijl het stel inmiddels een baby had. “Dus je hebt al slapeloze nachten en dan staat dat ding ook nog te brommen.” Uiteindelijk verwees ReggeFiber Linda naar de gemeente. En weer werden de jonge ouders van het kastje naar de muur gestuurd. Ze moesten maar contact opnemen met de milieuklachtenlijn van OZHZ.
Eindelijk serieus genomen
“Toen kwamen we in contact met Rene Bontje, de inspecteur van OZHZ. Hij was de eerste die echt naar ons luisterde en ons serieus nam. Dat was zo fijn. Hij toonde begrip voor onze situatie en snapte meteen waarom het een probleem was voor ons.” Rene sprak met de familie af om in de late avond geluidsmetingen te komen doen. En zijn vermoeden bleek waar. De decibelmeter sloeg uit boven de toegestane waarden. “Je moet vanaf nu iedere keer een melding doen bij OZHZ, vertelde Rene ons. Dus dat deden we. We voelden ons wel een beetje bezwaard, want je belt dan toch om 11 of 12 uur ’s avonds. Heel Nederland ligt dan plat. Behalve wij, door die herrie.” Intussen zat Rene niet stil. Ook hij belde veel met KPN om erachter te komen wie er verantwoordelijk was voor dat specifieke schakelhuisje. Dat bleek het bedrijf Allinq Group te zijn.
Maar de zomer van 2018 was al weer voorbij. Het kwik daalde, het koelsysteem bleef stil. Geen reden dus voor Allinq om in te grijpen. Drie seizoenen kwamen en gingen en begin zomer 2019 begon het schakelhuisje weer te blazen. Gelukkig had Allinq nu een oplossing om het geluid te dimmen. Maar helaas, nog steeds kon de familie niet slapen als de koeling in de nacht stond te brommen. Dit was geen oplossing, bleek ook uit nieuwe metingen van Rene.
Het begon er op te lijken dat er nooit een oplossing zou komen.
Linda
De zomer komt eraan
Weer was er een zomer vol geluidsoverlast voorbijgegaan voor Linda en Marcel, die nu twee kleine kindjes hadden. Het begon erop te lijken dat er nooit een oplossing zou komen. Tot Rene met het verlossende woord kwam: Allinq gaat een nieuwe koeling plaatsen. “Toen werd er echt een megagroot ding neergezet. En was het afwachten tot de zomer, tot het weer warm zou worden.” Zo begon de zomer van 2020 spannend voor Linda en Marcel, die door de coronapandemie nóg meer thuis waren dan in de vorige zomers. Als het niet opgelost zou zijn, zaten ze met een groot probleem.
“Gelukkig is de nieuwe koeling een stuk stiller, we hebben geen last meer van herrie. Maar toch zit het ons niet helemaal lekker. Want de eerste twee jaar dat we hier woonden hadden we ook geen last. Het begon zo plotseling. De zomer van 2021 komt eraan. Wat als ook deze koeling gaat blazen als het weer warmer wordt? Dan zijn we weer terug bij af.”
Vanwege hun privacy hebben we voor Linda en Marcel niet hun echte namen gebruikt.
In het zonnetje
Linda en Marcel zijn Rene en OZHZ enorm dankbaar. “We willen Rene graag even in het zonnetje zetten. Zelfs als het probleem niet opgelost zou zijn, verdient Rene dat. Hij was de enige die ons meteen snapte, dat was zo waardevol. En zonder hem zaten we misschien wel nog steeds in de herrie.”
Voor René is dit dagelijkse kost. “Iedere collega die de dag/wachtdienst doet bij OZHZ, heeft wel van dit soort voorbeelden. Elke keer weer mooi als we echt iets kunnen verbeteren!”